UITDAGINGEN IN HET MKB
Veel MKB-bedrijven zien de kansen van AI, maar weten niet waar te beginnen. Dit project is een initiatief van Preneurz, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam mede gefinancierd door; Ministerie van Economische zaken, Rabobank, Gemeente Amsterdam en de Goldsmeding Foundation en helpt ondernemers om AI praktisch én mensgericht toe te passen.
Met aandacht voor productiviteit, werkplezier en toekomst-bestendige vaardigheden leren bedrijven AI inzetten om tijd en geld te besparen en de banen/taken voor medewerkers interessanter te maken.
Ben jij ondernemer in de zakelijke dienstverlening, bouw, retail, zorg, horeca of toerisme met 25–250 FTE gevestigd in Noord-Holland of Flevoland?
Dan is dit jouw kans om AI praktisch en betaalbaar in te zetten om de arbeidsproductiviteit én medewerkerstevredenheid te verhogen.
DOEL?
Samen met 30 MKB-ondernemers en 90 medewerkers (3 per bedrijf) onderzoeken we:
Welke AI-toepassingen echt tijd besparen en efficiëntie vergroten;
Hoe medewerkers kunnen meebewegen met technologische veranderingen;
Hoe AI kan bijdragen aan zowel productiviteit als werkgeluk.
WAT WE DOEN
In deze 5 maanden durende pilot (Februari 2026 – Juni 2026) combineren we twee invalshoeken:
Ondernemers kunnen aangeven welk process zij willen optimaliseren. Zij krijgen hulp bij het selecteren, testen en implementeren van bewezen AI-tools in processen als sales, marketing, contentcreatie en klantenservice.
⟶ Onder begeleiding van experts en studenten van UvA en HvA;
⟶ Meetbare resultaten op efficiëntie en productiviteit;
⟶ Met 30 andere bedrijven deelnemen aan 3 masterclasses.
Werknemers ontdekken wat AI betekent voor hun dagelijkse werk en ontwikkelen nieuwe vaardigheden via drie masterclasses.
→ Met aandacht voor vertrouwen, betrokkenheid en betekenisvol werk;
→ Inclusief vaardigheidsanalyse en persoonlijke leerpaden;
→ 3 personeelsleden per bedrijf nemen deel aan de 3 masterclasses.
VOORBEELDEN VAN WAT WE AL HEBBEN GEDAAN
Chatbots & klantenservice
Veel bedrijven gebruiken nog chatbots. Moderne AI-chatbots leveren grote efficiëntie op door serviceprocessen te automatiseren, sneller vragen af te handelen en gepersonaliseerde ondersteuning te bieden. Grote organisaties besparen hiermee kosten en verhogen klanttevredenheid.
Marketing & contentcreatie
Een marketingbureau wil een AI-pijplijn bouwen die tekstgeneratie, beeldcreatie en merkanalyse combineert. Zo kan het sneller content produceren, merkconsistentie bewaken en campagnes optimaliseren.
CRITERIA
Alleen bedrijven die uit de sectoren: zakelijke dienstverlening, bouw, retail, finance, zorg of horeca / toerisme.
Gevestigd in Noord-Holland of Flevoland.
Technische kennis in huis is een pré (bijv. een IT’er of medewerker met ervaring in digitale tools of data).
Bereid om gedurende het traject enkele korte vragenlijsten over productiviteit in te vullen (± 20 minuten per maand) en deel te nemen aan twee uitgebreidere metingen (± 45 minuten).
De data voor de AI module of analyse dienen reeds beschikbaar te zijn aan de start van het project. De data dienen van orde grootte te zijn dat er een degelijke AI-analyse op kan worden toegepast dan wel een ontwerp mee kan worden gemaakt voor het prototype.
Bedrijf is beschikbaar 1u-2u/week voor feedback en meetings.
Verplichte deelname aan 3 masterclasses door bedrijfseigenaar + 3 werknemers.
Voorkeur dat studenten minimaal een dag in de week op kantoor werken.
KOSTEN PROGRAMMA
€10.000 €2.500 per bedrijf*
*Let op: 4 deelnemers per bedrijf,
75% van de kosten zijn gesubsidieerd
WAT KRIJG JE?
Klik op een kopje om meer te lezen…
-
Wij kijken samen met jou naar één werkproces implementeren en bestaande AI-tool voor een efficiëntie slag.
-
Jouw bedrijf krijgt een studententeam van slimme studenten van HvA of UvA toegewezen die begeleid worden door docenten en een AI-expert.
-
Jij krijgt 10 uur ondersteuning van experts uit het werkveld.
-
Aan het einde van het traject beschik je over:
Een softwareprototype passend bij jouw bedrijfsproces;
Een rapportage productontwerp en productiviteitsanalyse;
Een prototype AI-module;
Een rapportage AI-module en productiviteitsanalyse, inclusief aanbevelingen voor vervolg.
-
Kick-off sessie
Introductie van de pilot en vaststellen van wat AI voor jou personeel en jou bedrijf kan doen. Hoe ziet je bedrijf of baan eruit over een paar jaar en wat kan AI betekenen.
Tussentijdse incheck sessie
Trainingen in gebruik AI-tools, knelpunten en successen bespreken / Inclusief vaardigheids- analyse en persoonlijke leerpaden.
Slotbijeenkomst
Evaluatie van de 30 challenges met bijbehorende aanbevelingen voor vervolg.
Inzicht & optimalisatie
Een ondernemer wil zijn verkoopproces verbeteren met een AI-dashboard dat omzetbronnen en trends inzichtelijk maakt. Het systeem voorspelt onder andere inkoop, voorraad en personeelsplanning.
Trenddetectie & marktanalyse
Een ondernemer wil een AI-dienst inzetten die recente verkooppaden en groeitrends identificeert. Zo kan de organisatie sneller inspelen op veranderende markten en kansen benutten.
Finance & bedrijfsvoering
AI ondersteunt ondernemers bij financieel beheer, zoals debiteuren- en crediteurenbeheer of cashflowmanagement. Zo worden liquiditeit en risico’s beter beheerst.
Trenddetectie & marktanalyse
Een ondernemer wil een AI-dienst inzetten die recente verkooppaden en groeitrends identificeert. Zo kan de organisatie sneller inspelen op veranderende markten en kansen benutten.
Slimme integraties & automatisering
Een dienstverlener wil meerdere AI-modules combineren, bijvoorbeeld een chatbot, sentimentanalyse & knowledge retrieval tot één intelligent supportsysteem. Een andere ondernemer maakt sales efficiënter met AI-tools voor het scrapen van data, geautomatiseerde e-mails en koppeling aan het bestaande CRM-systeem.
ZO WERKT HET
Scan van jouw processen
We kijken samen waar de grootste winst zit.
Data check & opschoning
Jouw data worden gecheckt.
Selectie van AI-tool
We kiezen wat het beste werkt in jouw situatie.
Implementatie & training
We zorgen dat jij en je team het kunnen gebruiken.
Resultaatmeting
Je ziet zwart-op-wit hoeveel tijd en/of geld het oplevert.
Dus, waar wacht je nog op?
18 januari 2026
Deadline aanleveren AI challenge
5 & 6 februari
Eerste bedrijfsbezoeken
2 feb / 29 maart / 31 mei
Invullen vragenlijsten over
prestatiewinst van software
16 - 22 maart
Eindpresentaties software
18 – 31 mei
Eindpresentaties AI
NTB DATA
Materclasses
MEER WETEN?
NEEM CONTACT OP MET ELLEN!
Ellen Spithoven
Ellen@preneurz.amsterdam
06-45688209